Slik stemmer du i Nordland

I år er det to valg: Kommunestyre- og fylkestingsvalget

Når, hvem og hvor

Når er valget?Valget er 8. og 9. september 2019.

Kan jeg forhåndsstemme?Ja, du kan forhåndsstemme fra 12. august til og med 6. september. Du kan forhåndsstemme i alle kommuner i Norge. Husk legitimasjon med bilde (f.eks. pass eller førerkort).

Må jeg stemme i Nordland?Du kan forhåndsstemme i alle kommuner fra 12. august frem til 6. september. Husk legitimasjon med bilde (f.eks. pass eller førerkort).

På valgdagene 8. og 9. september må du stemme i kommunen du var folkeregistrert før 30. juni 2019. Du kan ikke stemme utenfor din folkeregistrerte kommune på valgdagene 8. og 9. september.Har du meldt flytting etter 30. juni 2019 har du fortsatt stemmerett i kommunen du bodde i tidligere.

Hvor og når stemmer jeg?Sjekk når og hvor du kan stemme.

Hva må jeg ha med?Du må ha med legitimasjon med bilde, som for eksempel pass eller førerkort.

Hva er det valg til?I år er det kommunestyre- og fylkestingsvalg

Hvor finner jeg mer informasjon om valget?Her finner du mer informasjon om valget.

Information in EnglishInformation in English

Slik stemmer du

NB: Husk legitimasjon med bilde, som for eksempel pass eller førerkort.

1. Gå inn i avlukket og trekk for.2. Ta stemmesedlene du vil bruke.  Husk at det er to typer stemmesedler - en til kommunestyret og en til fylkestingsvalget.3. Hvis du vil, kan du gi personstemme til en eller flere av kandidatene på stemmeseddelen/stemmedsedlene. Du kan også føre opp en kandidat fra et annet parti som du ønsker å gi en personstemme. Dette blir gjerne kalt en «slengerstemme». Hvis du fører opp en slik «slengerstemme», vil partiet du stemmer på tape tilsvarende antall listestemmer.4. Brett stemmeseddelen/stemmesedlene med partinavnet inn og feltet for stempling ut – da kan ingen se hva du stemmer. Det skal ikke brukes konvolutt eller annet omslag rundt stemmesedlene.5. Gå til en valgmedarbeider og vis legitimasjon. Valgmedarbeideren krysser deg av i manntallet og stempler utsiden av stemmeseddelen/stemmesedlene. Stemmeseddelen må ha stempel for å bli godkjent.6. Legg den stemplede stemmeseddelen/de stemplede stemmesedlene i valgurnen.

Hvis du stemmer fra en annen kommune blir stemmen din sendt til hjemkommunen din for opptelling.