Statsbudsjettet 2017: Skuffende for Nordland

original

Det kuttes ytterligere i regionale utviklingsmidler og i midler til bredbåndutbygging i distriktene, og Nord Universitet sakker akterut i forhold til de gamle universitetene. For kommunene i Nordland er bildet forskjellig, men svært mange går et magert år i møte, og må kutte i tjenestetilbudet til barn, ungdom og eldre. Verst blir det for Træna, Lurøy og Tjeldsund.

Regjeringen har profilert seg høyt på samferdsel, men dette løftet treffer på ingen måte Nordland. - Mens det satses på samferdsel i sør, tas satsingen fra vår NTP ned i Nordland. E6-utbyggingen reduseres og settes på vent, mens havneutbyggingen stopper opp. Og på grunn av regjeringens kutt er investeringer på totalt 738 millioner på fylkesveiene skjøvet ut i tid, sier Skjæran.

Veipakke Helgeland settes i fare. Forutsetningen om fullføring i 2020 vil ikke være mulig å oppfylle når E6 Kappskarmo – Brattås - Lien i Grane ikke får oppstartsmidler i 2017. For E6 nord foreslår regjeringen å redusere standarden, sannsynligvis ved at strekningen Krokstrand - Bolna tas ut. - Dette er i strid med forutsetningene for bompengepakken, og både kommunene og fylkeskommunen må nå vurdere hvordan man skal håndtere dette, fortsetter Skjæran.

Regjeringen framskyndet i 2015 oppstart for RV77 Tjernfjellet i Saltdal. I statsbudsjettet avklares det nå at prosjektet blir forsinket, slik at det ikke blir framskyndet likevel. Vår regjering forutsatte at dette prosjektet skulle ses i sammenheng med utbygging av E6 Sørelva – Borkamo, ved at tunnelmassene fra Tjernfjelltunnelen kunne brukes i dette prosjektet. E6-prosjektet er foreslått strøket av transportetatene i den nye Nasjonal Transportplanen.

-Alle skjønner at E6-prosjektet blir dyrere på denne måten, og at prosjektet dermed blir mer krevende å få realisert, sier Skjæran.

I statsbudsjettet kuttes de regionale utviklingsmidlene med ytterligere 40 millioner. Dette gir Nordland reduserte muligheter til å skape nye arbeidsplasser i fylket. Regjeringen argumenterer med at pengene skal brukes til å bygge mer vei. I Nordland er situasjonen at fylkestinget har blitt nødt til å skyve ut fylkesveiinvesteringer for til sammen 738 millioner på grunn av regjeringens kutt til Nordland.

Den forrige regjeringens store satsing på havner og farleder i Nordland stopper opp. Mens vi i perioden 2009-13 la til rette for nye havner i bl.a i Træna og Øksnes, er konsekvensen av statsbudsjettet fra H/FrP-regjeringen at ingen nye havneutbygginger vil bli satt i gang. De fiskeriavhengige samfunnene i Lofoten og Vesterålen har ventet tålmodig på tur. Statsbudsjettet må være en stor skuffelse for alle dem, avslutter Skjæran.